• 15. marts 2019 kl. 12:48 #905
    Per ØlholmPer Ølholm
    Deltager

Hej Alle.

Jeg vil høre om nogen kan hjælpe med lidt tommelfinger-regler til kryds.

1 – I kølbåde vinder man ofte lidt højde i pustene og mindsker derved krængningen. I OK oplever jeg, at farten falder drastisk, når man “piner” højde. Selvfølgelig skal man ud og hænge, men jeg prøvede også at slække 10 cm på skødet i pustene – og fastholdt samme højde – og det gav mere fart. Er det måden?

2 – Fladt kontra hult sejl – kan man sige noget kort sammenhængende fornuftigt om disse overvejelser i trimmet?

Glæder mig til at race med jer efter 1. april

dbh Per Ø. (som nu har sin første kæntring i logbogen)

16. marts 2019 kl. 10:53 #906
    Bo JensenBo Jensen
    Keymaster

Hej Per,

Gode spørgsmål. Jeg er ikke den hurtigste, men har sejlet en del med nogle der er hurtigere end mig og lært lidt den vej 🙂

Det bliver nok et længere skriv, hvis man skal gå ned i alle detaljerne, så her er et kort skriv, så kan vi tage detaljerne en dag vi ses på havnen 🙂

1) Det er individuelt om (og hvornår) man slækker på skødet i godt med luft. I luft skal du først og fremmest ned med løjgangen, i mange tilfælde helt ud på max. Bemærk at jollerne har forskelligt placeret løjgang så du kan ikke sammenligne 1:1, men kig derimod på hvor enden af bommen er i forhold til sheer line.  Hvis du stadig er overpowered og nød til at pinche, så skal du flade dit sejl dvs træk ud af bom udhal (fremhal). Hvis det stadig ikke er nok og du krænger og er nød til at pinche, så kan du trække i din cunningham for at få åbnet toppen helt. Personligt så venter jeg til aller sidst med cunningham, men det afhænger lidt af hvilket sejl du sejler med. En mulighed er også at trække sværdet lidt op (bruger jeg ikke selv). Hvis du til sidst vælger at slække på skødet, så er min erfaring det skal være meget lidt.. Dit sejl kan gå hen og bliver for dybt af det og ikke give den ønskede virkning.

2) Sådan helt over generaliseret : Fladt sejl => hurtigt og lavt. Dybere sejl => højere spor og langsommere. I forhold til dit spørgsmål 1), så vil du skulle flade dit sejl for at kunne falde af og gå fart. Hvis der er en dygtig rorsmand, så betyder et fladere sejl ikke nødvendigvis lavere spor, often kommer der højde gennem fart. Det er yderst vigtigt at skælne mellem at kunne pege højt og gå et højt spor over en distance, det er to forskellige ting, som ikke nødvendigvis er forbundet.

Som sagt lad os tage en snak over en sodavand en dag på havnen 🙂

/Bo

16. marts 2019 kl. 17:36 #907
    Per ØlholmPer Ølholm
    Deltager

Tak for rigtig fin forklaring Bo!

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.